Biztonságos kapcsolat autó és utánfutó között

 

A GTC elektroszettek a modern gépjárművek elektromos rendszere és a vontatmány – például lakókocsi, utánfutó vagy kerékpárszállító – közötti biztonságos, hibamentes kapcsolatot biztosítják. Feladatuk, hogy miközben megvédik a jármű elektronikai hálózatát a túlterheléstől és a zavaroktól, az autó világítási és jelzőrendszeréből származó jeleket megfelelő formában továbbítsák a vontatmány felé. A modern autók elektromos rendszerét ma már jellemzően CAN busz, multiplex rendszerek, illetve check-control (hibaellenőrző) modulok vezérlik. Ezeknél a rendszereknél nem elegendő egyszerű, közvetlen bekötés — ha az utánfutó lámpáit közvetlenül „rákapcsoljuk” az autó elektromos hálózatára, ez zavart okozhat, hibajelzést idézhet elő vagy akár túlterhelés is lehetséges.

Alapvető működési elvük a következő:

A GTC elektroszettek központi eleme egy vezérlőmodul, amely a jármű fényrendszerének jeleit alacsony feszültségű vezérlőjelek formájában érzékeli. Ezeket a modul stabilizálja, felerősíti majd külön áramkörökön keresztül továbbítja a dugalj felé. Így az utánfutó világítása (irányjelző, féklámpa, helyzetjelző, ködlámpa, tolatófény) pontosan szinkronban működik az autóéval., úgy hogy attól teljesen független. 

Ez a megoldás azért fontos, mert a mai járművek CAN-buszos és multiplex rendszerei érzékenyek a közvetlen terhelésre. Egy hagyományos, „sima” bekötés hibajelzést vagy akár elektronikai károsodást is okozhatna. A GTC modul saját tápellátást használ, galvanikusan leválasztja a két rendszert, így megőrzi a jármű elektromos hálózatának integritását.

A GTC elektroszettek több beépített védelmi és kényelmi funkcióval rendelkeznek, vegyük sorra ezeket:

Egyes típusok – például a GTC7V – hangjelzéssel vagy kijelzéssel figyelmeztetnek a vontatmány izzóhibájára, így hibajelzést és visszajelzést adnak.

Túlterhelés- és rövidzárlat-védelemmel rendelkeznek: megelőzve a biztosíték kiolvadását vagy a kábelek túlmelegedését, ha bármelyik áramkör meghibásodik, a modul automatikusan leválasztja azt. 

Alacsony nyugalmi áramfelvétel: a rendszer kikapcsolt állapotban gyakorlatilag nem terheli az autó akkumulátorát.

A modern utánfutókban gyakran LED-es lámpák találhatók, amelyek alacsony áramfelvételük miatt hibás jelzést adhatnának a járműnek. A GTC modul ezt automatikusan kompenzálja, tehát LED-kompatibilitás.

Két fajtáját különböztethetjük meg: a 7 és 13 pólusú rendszereket.

A GTC elektroszettek elérhetők 7 tűs (GTC7) és 13 tűs (GTC13) kivitelben. A 7 pólusú rendszer az egyik legismertebb, univerzális változat, képes irányjelző, ködlámpa, féklámpa, helyzetjelző, tolatólámpa áramköröket kezelni; izzós és LED-es vonatkoztatásokkal is működik, míg a 13 pólusú változat a lakókocsik és speciális vontatmányok számára kínál kiterjesztett funkciókat (pl. hűtő, belső világítás, állandó áramellátás). Mindkettő ugyanazon az elven működik, csak a továbbított áramkörök száma és típusa tér el.

A GTC elektroszettek működése a modern járműelektronika igényeihez igazodik: intelligens, leválasztott, önvédelmi rendszerként hidat képez az autó és a vontatmány között. Megbízhatóságuknak és egyszerű beszerelhetőségüknek köszönhetően ma a legelterjedtebb megoldások közé tartoznak a vonóhorog elektromos bekötések piacán.